Forum www.projektowaniejachtow.fora.pl Strona Główna

 Konstrukcje z mojej szuflady.

Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Motyl1944




Dołączył: 07 Mar 2010
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 20:26, 06 Maj 2020    Temat postu: Konstrukcje z mojej szuflady.

KONSTRUKCJE Z MOJEJ SZUFLADY. SYLWETKI KATAMARANÓW OTWARTO POKŁADOWYCH, RYSUNKI WYKONANE W TEJ SAMEJ SKALI.

„BUTTERFLY -11” Lc- 335 cm; Bc -160 cm; ożaglowanie-1- slup radialny G – 6, 0 m2 ; F – 1,5 m2 ; -2- slup rozprzowy „Soft Wing” (miękkie skrzydło)

„BUTTERFLY – 12 „ Lc – 366 cm ; Bc – 252 cm (balkoniki balastowe) ; -3- slup pełno listwowy
G - 10,0 m 2 ; F – 1,9 m 2


„BUTTERFLY -12 -Vaka Motu” Lc 366 cm ; Bc - 160 cm ; - 4- ket kleszcze kraba G – 7,3 m 2 ;
- 5- ket windsurfingowy G – 7 5 m 2

„BUTTERFLY – SURF – CAT- 12,5 „ Lc – 383 cm ; Bc – 236 cm (balkoniki balastowe) -6- slup
pełno listwowy G – 8,3 m 2 ; F - 2,2m 2 ; -7 – slup kleszcze kraba G – 8,2 m 2 ; F – 2,2 m 2.
Katamaran o kadłubach eksperymentalnych, wyposażonych w redany poprzeczne.

„BUTTERFLY- CAT – HYDROGLIDER – 12,5 „ Lc – 383cm ; Bc – 236 cm ; - 8 - slup pełno
listwowy. G 8, 2 m2 ; F – 2,2 m2;
Katamaran eksperymentalny, hydrogider – wodny szybowiec , wyposażony w hydropłaty, system
nadążny w sposób samoczynny ustawia wysokość kadłuba nad lustrem wody, konstrukcja wymaga badań modelowych.

„BUTTERFLY - 13 – DUO „ Lc – 398 cm ; Bc – 200 cm ; - 9 – slup pełnolistwowy G – 7,3 m 2
F – 2,5 m 2 ; - 10 – slup regatowy G – 9,8 m2 : F – 3.2 m2 .

„ BUTTERFLY – 13- SOLO „ Lc – 398 cm ; Bc – 200 cm ; - 11 - slup pełno listwowy G – 9,9 m2
F – 1,9 m 2 ; - 12 – slup windserwingowy G – 7,5 m 2 ; F – 1,6 m 2

„BUTTERFLY – CAT 14” Lc - 472 cm ; Bc – 294 z balkonikami do balastowania -13 – slup kleszcze kraba G – 11,5 m 2; F – 3,0 m 2 ; -14 - slup rozprzowy Soft Wing , miękkie skrzydło ; - 15- slup pełno listwowy G – 10,1 m2 ; F – 2,8 m 2 ; rotating maszt obrotowy, S masztu 2 m 2.

„BUTTERFLY – CAT 16,4” Lc – 499 cm ; Bc – 240 cm ; - 17- slup pełno listwowy G –16,4 m 2
F – 4,0 m 2 ; rotating mast S – 1, 5 m 2 ; -18- ożaglowanie rozprzowe ‘ Soft Wing’ G – 7,5 m 2
F – 5,0 m 2.

„BUTTERFLY – CAT – 18 „ Lc – 550 cm ; Bc – 230 cm ; - 18 – slup kleszcze kraba G – 10,1 m 2 ; F - 3,5 m 2 ; - 19 – Bachama slup G – 14,5 m 2 ; F – 3,5 m 2.

„BUTTERFLY - CAT - 20 „ Lc – 610 cm ; Bc - 350 cm ; - 20 – slup pełno listwowy G – 16,4 m 2 ; F – 4,5 m 2 ; - 21 – Bachama slup G 17, 0 m 2 ; F – 4,5 m 2.

Wszystkie katamarany mogą być wyposażone w żagle dodatkowe , takie jak: code zero, genaker, blister. Ambitni wykonawcy mogą pokusić się o samodzielne uszycie żagli, proste w wykonaniu są
żagle typu kleszcze kraba. Okucia i takielunek również można wykonać samemu, co w znacznym stopniu obniża koszty budowy.

Szkice katamaranów są wykonane odręcznie w tej samej skali, to daje odpowiednie porównanie. Podstawowe wymiary pozwalają zorientować się w wielkościach łodzi. Wszystkie konstrukcje przeznaczone są do budowy amatorskiej, w prostej technologii szycia i klejenia. Materiałem wyjściowym jest sklejka wodoodporna, o grubości 4 mm, z której wykonane są: burty, dno, pokłady. Grodzie, wręgi, denniki, pokładniki, pawęże, dźwigary, stery i miecze wykonane są ze sklejki o grubości 6 mm.
W celu zwiększenia trwałości konstrukcji koniecznym jest pokrycie zewnętrznych powierzchni laminatem epoksydowo-szklanym, a wcześniej elementy drewniane i sklejkowe należy saturować (nasączyć) żywicą epoksydową. Część podwodną kadłuba do Klw pokrywamy dodatkową warstwą laminatu epoksydowo-szklanego.
Konstrukcje technicznie są proste w wykonaniu i osoba, która potrafi trzymać młotek i kleszcze da sobie radę. Konstrukcje zostały zaprojektowane w sposób klasyczny - bez pomocy komputera, a prawidłowość kształtów, obliczenie wyporności, teoretyczne obliczenie mas zostało sprawdzone na modelach w skali 1:10. Konstrukcje do tej pory nie były nigdzie publikowane, poza katamaranem „BUTTERFLY 13”, którego konstrukcja została opublikowana na forum. Proszę o komentarze i opinie.
W szufladach są jeszcze inne konstrukcje: katamarany kabinowe, trimarany otwartopokładowe i kabinowe, proa monodromowe i amfidromowe otwartopokładowe i kabinowe, w długościach do 10 m Lc; nie jest wykluczone, że konstrukcje te również opublikuję w takiej samej formie. Moje konstrukcje powstawały od bardzo dawna, żegluję od sześćdziesięciu lat, z czego na morzu od pięćdziesięciu lat. Projektowaniem amatorskim zajmuję się od zawsze traktując to jako nieszkodliwe hobby i intelektualną, twórczą rozrywkę.

Z poważaniem R. Motyl

Ryciny zamieszczę niebawem.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Motyl1944 dnia Śro 20:28, 06 Maj 2020, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.projektowaniejachtow.fora.pl Strona Główna -> Wielokadłubowce Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
gBlue v1.3 // Theme created by Sopel & Programosy
Regulamin